elinastradtjack

Alla inlägg under mars 2010

Av Elina Johansson - 30 mars 2010 12:54

Det kommer även här en uppdatering av tidigare verk från mig. Träden brukar vara mycket populära och jag gör dem i diverse olika storlekar, från de minsta med en höjd på ca 10cm till de lite större som kan bli uppemot 30-40cm höga och väga ca 1.7kg


Inspirationen till formen på träden brukar jag hämta från knotiga ekar och sedan blanda upp med lite hängbjörk så att de fina hängande grenarna får vara med.


Det går åt en hel del tråd till dessa kreationer då det inte finns något som ”fyller ut” stammen utan det är tråd rakt igenom. Det är även därför de blir så tunga.


Till de små träden använder jag 0.7mm svartglödgad järntråd och till de större 1mm svartglödgad järntråd.


 


       


//Elina

Av Elina Johansson - 26 mars 2010 22:37

Nu har jag begett mig hem till mor och far ute på landet för helgen och har där frossat i allt mitt luffarslöjdsmaterial som försvaras här. Satte mig direkt vid hemkomsten med en tång i handen och började knåpa på en fotoram jag har klurat på rätt länge nu. Tänker låta bilderna tala sitt egna språk och visa er hur den ser ut efter några få timmars arbete. (Ni får ursäkta den dåliga bilden, hade lite bråttom när jag tog den)


Stommen är gjord av 2mm svartglödgad järntråd, spiralen av 1mm svartglödgad järntråd och allt är hopsatt med 0.7mm svartglödgad järntråd.

  

Valde att göra enkla stöd åt ramen på baksidan så att den kan placeras stående på en bänk istället för att behöva hänga upp den på en vägg.

  


Ha en fortsatt trevlig kväll!

//Elina

Av Elina Johansson - 25 mars 2010 17:46

Tänkte jag skulle börja visa lite av mina ”gamla” alster här i bloggen. Börjar med en nattljusstake som jag hittills har tillverkat i två upplagor men planerar att knåpa ihop åtminstone någon till i framtiden, bara för att de är så roliga att göra :P


Idén till nattljusstaken fick jag ur boken ”Spännande metalltrådsflätning” av Alice Riisager Rasmussen.

Stommen är gjord av 2mm svartglödgad järntråd och flätningen av 0.7mm svartglödgad järntråd.


  


Trevlig läsning!

//Elina


Av Elina Johansson - 22 mars 2010 18:03

Hallo alla (:


Har de senaste dagarna spenderat all min lediga tid med att tillverka strutar. Har just nu endast den vridna varianten uppradad i mitt lägenhetsfönster men en rak är snart på gång.


Visar här under en bild på hur jag valt att göra mina strutar. Tyvärr blir det ingen nytagen bild på de strutar som gjorts i dagarna, utan en gammal då min kamera valt att strejka. Det där med att ladda batterier har jag aldrig varit bra på..


I alla fall, tråden jag använt till stommen är vanlig svart järntråd, 2mm och ”spindelväven” är gjord av svart järntråd, 0.7mm Även dekorerat strutarna med små rocaillepärlor. 

        

Ha en bra dag!

//Elina

Av Elina Johansson - 19 mars 2010 17:20

Hallo allihop och kul att ni hittat hit (:


Detta är min nya blogg där jag tänkte beskriva lite vad trådtjack är för något, vad som går att göra utav järntråd och förhoppningsvis även ge några utav er inspirationen till att börja med detta hantverk. Det är endast din fantasi som kan sätta gränser.

 

Själv har jag varit trådmakare sedan 13 års ålder och blev detta då jag mer eller mindre tvingades att följa med på en endagarskurs i luffarslöjd som sällskap. Mina protester mot att följa med den där dagen har jag fått äta upp många gånger om då det endast är jag som fortfarande, sju år senare, håller på aktivt med hantverket. Efter att där ha lärt mig den grundläggande ”spindelvävstekniken” har jag tittat i böcker och provat mig fram och är på det sättet självlärd.

Har under dessa sju år hunnit med en hel del marknader och har även varit ledare för en del kurser själv, vilket har visat sig vara väldigt uppskattat.

 

Jag jobbar helst med den svarta järntråden, detta för att jag helt enkelt tycker att den är snyggast. Tillverkar även vissa föremål, så som köksattiraljer och utomhusredskap i den silvriga galvaniserade tråden för att de ska kunna användas i köket/utomhus utan att rosta sönder, vissa utav mina smycken görs också i silvrig tråd.

 

Inspiration letas överallt i min närhet, från saker som är tillverkade i andra material än järntråd till bilder av andras luffarverk där jag kan låna idéer för att sätta min egen prägel på dem.

 

Är det något ni undrar eller är intresserade av så hör gärna av er. Antigen här på bloggen eller till min mejl: elina-johansson@hotmail.com . Så ska jag försöka att besvara era frågor så gott jag kan.

 

Ha det bra!

//Elina

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards