elinastradtjack

Alla inlägg under april 2010

Av Elina Johansson - 30 april 2010 19:33

Såhär strax innan valborgsfirandet drar igång kommer det här ännu en häst som jag har tillverkat tidigare, denna stegrar sig dock och har lite annorlunda utseende mot den förra.

Även här är det min kära far som har stått för cementklumpen som hästen har som fot (:


Materialet är samma som den skulptur jag tidigare visat är tillverkad i, svartglödgad ståltråd i olika dimensioner.

        

Har fått en del frågor om varför jag jobbar så mycket i den svarta tråden. Tänkte jag skulle besvara den nu så gott jag kan. Jag tycker helt enkelt att den svarta tråden både är snyggast och trevligast att jobba med (:

Jag använder mig endast av del silvriga (galvade) tråden om det är saker som ska användas ute eller i närheten av vatten, detta för att denna tråden inte rostar.


Ha en fortsatt trevlig Valborg allihop!

//Elina

Av Elina Johansson - 24 april 2010 15:24

För några år sedan tittade jag i en dansk(?) trådslöjdsbok (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter) och såg däri bilder på skulpturer av metalltråd. Idén var född och med min dåvarande häst som modell satte arbetet igång.

Efter hel del knåpande blev jag nöjd och gav pappa uppdraget att bland lite cement för att kunna gjuta en ”klump” hästen kunde stå stadigt på. Resultatet kan ni se här nedan.

      


      


Materialet är som vanligt svartglödgad järntråd och grovlekarna är 1.5mm, stommen som formas till ett skelett inne i hästen och sedan viras över med 0.7mm tråd. Även manen och svansen är gjord av 0.7mm tråd.


Ha en fortsatt trevlig och solig dag!

//Elina

Av Elina Johansson - 19 april 2010 15:05

Blir ett kort inlägg mitt i pluggandet nu (:


Här är ännu ett föremål som jag tillverkat tidigare och som har blivit en stor favorit. Den är lätt att dekorera genom att använda en bit oasis och lägga i den lilla ”vaggan”. Dekorationen på bilden gjordes till min student för några år sedan (:


Materialet är svartglödgad järntråd indränkt i ordentliga mängder med linolja för att inte rosta. Stommen är av 2mm och den tunnare ”spindelväven” är av 0.7mm tråd. Även kedjorna har jag böjt till av 2mm tråd. 


    

//Elina

Av Elina Johansson - 12 april 2010 17:02

Jag har snöat in lite på fotoramar den senaste tiden känns det som.. Men de är ju så otroligt roliga att göra och går att variera i oändlighet. Här är en ny och lite annorlunda modell som har tillverkats i veckan.


Som vanligt har jag använt 2mm svartglödgad järntråd till stommen, både till ramen och till blomman. Spiralen runtom om är gjord av 1mm svartglödgad järntråd och fastsurrad med 0.7mm svartglödgad järntråd.

Till att färglägga blomman har jag använt 0.3mm färgad koppartråd i färgerna grön och lila.


  

    


Ha en bra dag!

//Elina

Av Elina Johansson - 6 april 2010 14:28

Har varit mycket plugg de senaste dagarna och har då inte hunnit med att nyproducera så mycket. Tänkte däremot att jag skulle visa lite mer av de saker jag redan tillverkat. Turen har kommit till köksredskapen där både visparna och brödnaggarna brukar vara mycket populära föremål.


Materialet jag använt till brödnaggen är 2mm galvad ståltråd som stomme och 0.7mm galvad najtråd som bindtråd.

I visparna är stomtråden 1.5mm galvad ståltråd och spiralen 1mm galvad ståltråd.

      Fotot är taget av Marie Haglund på BT.

//Elina

Av Elina Johansson - 3 april 2010 23:35

Här kommer det en uppdatering med alla fotoramar som jag tillverkade förra helgen. Alla är de gjorda för 10x15 kort med en stomtråd på 2mm, spiralen av 1mm och bindtråden är 0.7mm allt i svartglödgad järntråd. Blomman som dekorerar den ena ramen är gjord av svart blank 2mm smycketråd. 

  

      


Glad påsk på er!!

//Elina

Ovido - Quiz & Flashcards