elinastradtjack

Alla inlägg under juli 2010

Av Elina Johansson - 27 juli 2010 11:55

Här kommer den lovade uppdateringen av blomsterflickan när hon har fått en cementklump att stå på och en blomma att hålla i, vilken även fungerar som korthållare.


  


      


Materialet är 1.5mm svartglödgad till stommen i figuren och 0.7mm svartglödgad järntråd virad runt stommen. Även blomman är gjord av 1.5mm svartglödgad järntråd och sedan virad med 0.3mm färgad metalltråd.


//Elina

Av Elina Johansson - 20 juli 2010 17:33

Gjorde för några dagar sedan denna sak, ett kakfat på fot med en tillhörande glaskupa. Fick inspirationen till detta fat efter att ha sett några andra kakfat med glaskupa, dock inga som varit tillverkade av luffarslöjd, och sedan arbetat fram en egen och väldigt enkel modell.


  


Själva mönstret på fatet kommer fram genom olika flätningsmetoder med den tunnare tråden.


      


Fatet är ca 30cm högt inklusive glaskupan, 18cm utan och har en diameter på drygt 19cm.


   


Materialet är 2mm svartglödgad järntråd till stomme och 0.7mm svartglödgad järntråd till ”spindelväven”. Har även använt mig av en glaskupa med en diameter på knappt 19cm inköpt på Lagerhouse.


//Elina

Av Elina Johansson - 14 juli 2010 14:43

För några år sedan när min syster fyllde 20 så gjorde jag denna skapelse, en trearmad vas av luffarslöjd. Även denna fick jag inspiration till i boken ”Spännande metalltrådsflätning”(länk) som jag tidigare skrivit om i bloggen.

     


Då järntråden lätt börjar rosta får man vara försiktig när man fyller på vatten i rören. Skulle tråden dock rosta ändå kan man behandla den med linolja. Linoljan tar både bort rosten och ger ett framtida skydd mot rost.


Materialet är 2mm svartglödgad järntråd till stommen och 0.7mm svartglödgad järntråd till ”spindelnätet”. Har även använt tre provrör i glas som vattenbehållare, inköpta på en blomsterhandel.


//Elina

Av Elina Johansson - 9 juli 2010 21:59

Hallo (: 


Har idag varit på den årliga hantverksmässan i Hjo och spatserat runt med mor och mormor. Mest nyfiken var jag förstås på de olika luffarna som jag snabbt letade upp i utställarkatalogen, de var ovanligt många i år och det märks tydligt att trådtjack har blivit populärt.

Alla hade jättefina saker som föll mig mer eller mindre i smaken och har kommit hem med en hel del nya idéer och färsk inspiration som genast ska användas till att skapa nya trådslöjdsalster!


Trevlig helg!

//Elina 

Av Elina Johansson - 5 juli 2010 15:38

Spännande metalltrådsflätning


Sitter på landet hemma hos föräldrarna och har många trådtjacksprojekt på gång samtidigt, vilket gör att det tar lång tid att få något helt klart. Därför får det nu bli ännu ett tips på en bok jag tycker är bra.


Även ”Spännande metalltrådsflätning” är en utav mina favoriter vad gäller att få inspiration till nya saker att göra. Boken är skriven av Alice Riisager Rasmussen och är utgiven av förlaget Richters.


Detta är en bok som passar alla från nybörjare till avancerade trådslöjdare och går i början av boken igenom olika flättekniker och hur man börjar ett arbete, beskriver även noggrant vad som behövs till varje sak.


Detta finns det beskrivning av hur man gör i boken:

-         Skålar

-         Ljusstakar

-         Korgar

-         Fat

-         And

-         och betydligt mer..


Det jag saknar i denna bok är att det inte finns någon bakomliggande information om luffare och vad de gjorde. Detta väger den dock upp med väldigt bra steg-för-steg beskrivningar av många roliga saker som går att tillverka. Bland annat så är beskrivningen till den nattljusstake(länk) jag tidigare har visat här i bloggen är tagen från "Spännande metalltrådsflätning".


Tyvärr verkar det som att boken inte går att köpa för tillfället då den är slut på förlaget. Förhoppningsvis trycker de den igen, annars får ni som är intresserade av den försöka leta upp ett begagnat exemplar eller leta på olika bibliotek.


//Elina

Ovido - Quiz & Flashcards