elinastradtjack

Alla inlägg under januari 2011

Av Elina Johansson - 30 januari 2011 15:40

Hade tråkigt en kväll i somras då jag inte orkade dra någon ny stomtråd efter att ha avslutat ett lite större projekt. Dock kliade det fortfarande i fingrarna efter att få göra något med den 0.7mm järntråden som låg framför mig och då dök en ny idé upp. Vid tillverkning av små figurer behövs ingen stomtråd att bygga kring för att hålla figuren stadig, utan det räcker att göra en ”streckgubbe” av den tunna tråden att bygga kring.

  

Sagt och gjort, några timmars knåp resulterade i dessa små figurer, inte världens bästa bilder men håll till godo.


  

Småttingarna är alltså gjorda av enbart en sammanhängande, lång 0.7mm svartglödgad järntråd och är i utsträckt läge ca 15cm långa. 


Nu ska jag återgå med min fulla uppmärksamhet till handbollsmatchen. Heja Sverige!

//Elina

Av Elina Johansson - 17 januari 2011 16:30


Hallo allihop! (: 


Har under hösten även knåpat ihop ännu en nattljusstake som jag tänkte visa här nu. (Den tidigare kan ni se här) Nattljusstakarna är väldigt roliga, men lite pyssliga att göra då det är ganska många trådar att hålla koll på. Ljusstaken fick denna gång ett lite annorlunda utseende på fot och ljusmanschett därför att det är betydligt roligare att göra nya saker än att endast kopiera gamla verk.


   


Till just denna ljusstake använde jag mig av 1.5mm svartglödgad järntråd till stompinnar och som vanligt den 0.7mm svartglödgade järntråden till bindning.


      


Idén kommer som sagt från boken ”Spännande metalltrådsflätning” skriven av Alice Riisager Rasmussen.


Trevlig början på den nya veckan! (:

//Elina


Av Elina Johansson - 11 januari 2011 20:31

Fick en bok av papps i julklapp som jag tänkte visa upp här.


Boken tar upp, som titeln beskriver, steg för steg hur trädskulpturer tillverkas av ståltråd. Med hjälp av bilder och utförliga texter visas hur vide, ek och vindpinade träd enkelt och med lite god vilja kan framställas. Nämnas ska också att boken är på engelska, dock ingen speciellt svår engelska.


  


Jag har tidigare tillverkat träd i luffarslöjd, vilka ni kan se här, men mina har inte någon fot. Hur man gör en fot eller ”mark” till sina träd finns och en beskrivning på i boken.


Författaren är Sal Villano och boken är utgiven av Xlibris Corporation år 2005.

Bilden är hämtad härifrån. Boken finns bland annat att köpa på bokus.se.


Ha det bra!

/Elina

Av Elina Johansson - 6 januari 2011 18:48

Hallo allihop (:


Här har det visst varit tomt med bloggandet ett tag, betyder dock inte att jag legat på latsidan vad gäller slöjdandet! Har under mellandagarna nu pysslat lite på ett stort projekt med mycket trådar åt alla håll och kanter. Det resulterade i ett sådant här:


      


Bottenfatet är 31cm i diameter, mellersta är 26cm och det översta är 20cm i diameter.

Fatet är gjort med sammanlagt 18 stomtrådar (2mm svartglödgad järntråd), 15 till en början och till det översta fatet sticks ytterligare tre stomtrådar till. Flätningen är gjord i omväxlade vävteknik och spindelnätsteknik med en 0.7mm järntråd. Även den spiral som är virad runt pinnarna i mitten är gjord av 0.7mm järntråd.

        







Inspirationen till fatet kommer från två vånings fat som finns hemma hos mor & far, ett i porslin och ett i glas. Har även sett några sådana här fat i luffarslöjd på olika ställen och har länge velat prova att göra ett.


Vill även passa på att önska er en god fortsättning på det nya året! (:

Ovido - Quiz & Flashcards