elinastradtjack

Alla inlägg under november 2011

Av Elina Johansson - 9 november 2011 19:32

Hallo! (: 


Ännu en gång så har det gått väldigt lång tid sedan jag skrev något här, måste försöka skärpa mig! Jaja, bättre sent än aldrig. Var på vernissagen av Absolutely Authentic Home III för några veckor sedan och det var riktigt kul! Tyvärr blev det inget stipendium för min del, men en ytterst trevlig kväll i varje fall. Bilder på mitt bidrag till tävlingen kommer när jag har hunnit få hem och fota det. 


Idag vill jag visa upp en fotoram jag tillverkade i somaras inför mässan i Hjo. Just den här pryds av en liten spindel i 1mm svartglödgad järntråd. Resten av fotoramen är även den tillverkad i svartglödgad järntråd med en stomme på 2mm, spiraldekoration och "korthållare" på 1mm samt som vanligt bindtråd i 0,7mm tråd. 

   


Det tecken som syns i fotoramen är ett utav de gamla luffartecken som luffarna ristade in på grindstolpar och liknande till gårdar för att kunna meddela andra luffare som kommer dit vad det är för människor som bor på platsen. Genom att de här luffartecknen fanns kunde luffarna hjälpa varandra att få reda på vilka gårdar och hus som det var lönt att knacka på hos samt vilka de skulle hålla sig långt borta ifrån. Viktigast var kanske tecknet för länsmans hus (en ristning som ser ut som en hatt). 



Visar även en bild på några tidigare visade fotoramar, men som även de har fått ett kort med luffartecken att visa upp.

           


Det är även snart dags för julmarknaden på Åhaga i Borås där jag planerar att medverka, närmare bestämt den 26-27 november (första advent helgen).

Nu ska jag återgå till att packa ner mitt liv i flyttlådor från Ikea. Om drygt en vecka går flyttlasset! (:


//Elina

Skapa flashcards